SANG MANTAN.


Ketika sebuah jabatan menjadi tongkat kekuasaan mengarahkan  moncong Revolver, mengangkat AK-47, menenteng M-16, memegang SS-1 dan mengemudikan Panzer semua orang begitu takut kepada seragam anda.

Ketika sebuah palu kau ketuk 3 X Thok thok, thok jatuhlah vonis Mati, vonis, Seumur hidup, vonis 20 th kurungan, dan vonis 3 bulan kurungan penjara karena maling ayam untuk memberikan anak dan istrinya, semua orang akan takut kepada JUBAH  anda.

Ketika sebuah TELEPON rumah tak terdengar nada panggil, ketika sebuah HAPE tidak mendapat SMS masuk, semua terasa sepi semuanya telah pergi meninggalkanmu, kamu merasa tidak berguna dan merasa di kucilkan.

Harta dan kekayaan negara adalah amanah yang diamanahkan di tangan pemerintah. Menjadi kewajipan ke atasnya meletakkan harta itu pada tempatnya, membelanjakannya pada jalan yang memberikan manfaat kepada rakyat dalam perkara yang memberikan kemakmuran dan kesejahteraan.

Namun apabila jabatan itu sudah dicopot dari embel-embel anda maka bergantilah menjadi SANG MANTAN,  seperti sepenggal lirik dari nidji >> AKULAH SANG MANTAN

dulu aku kau puja
dulu aku kau sayang
dulu aku sang juara
yang selalu engkau cinta
kini roda telah berputar

kini aku kau hina
kini aku kau buang
jauh dari hidupmu
kini aku sengsara
roda memang telah berputar

mana janji manismu
mencintaiku sampai mati
kini engkau pun pergi
saat ku terpuruk sendiri

akulah sang mantan

sakit teriris sepi
ketika JABATAN TELAH PERGI

AKULAH SANG MANTAN !!!!!!!!!!!

SANG MANTAN. Sifat terpuji ialah amanah, satu unsur kesempurnaan peribadi dan sifat golongan beriman. Tanpanya akan berlakulah penindasan, kezaliman dan segala bentuk penganiayaan.

Dalam al-Quran ada menyatakan.: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya.” (an-Nisa’: 58)

Amanah ialah setiap yang wajib dipelihara dan wajib ditunaikan kepada ahlinya yang berhak. Pengertian ini tidak terbatas terhadap sesuatu bidang saja, bahkan merangkumi semua hubungan.

Mematuhi iman dan menghayatinya dengan segala yang diperlukan supaya semakin subur dan tetap subur adalah amanah.

Begitu juga ikhlas dalam segala bentuk ibadat karena Allah adalah amanah, melakukan ihsan kepada orang adalah amanah dan memberikan hak kepada mereka yang berhak adalah amanah.

Harta dan kekayaan negara adalah amanah yang diamanahkan di tangan pemerintah. Menjadi kewajipan ke atasnya meletakkan harta itu pada tempatnya, membelanjakannya pada jalan yang memberikan manfaat kepada rakyat dalam perkara yang memberikan kemakmuran dan kesejahteraan.

Ulama menegaskan, amanah menuntut kita merahsiakan sesuatu sekalipun terpaksa berbohong kerana berkata benar itu bukannya wajib secara mutlak pada setiap keadaan dan tempat.

Rasulullah bersabda: “Semua majlis itu adalah amanah melainkan tiga majlis saja; majlis karena merancang pembunuhan yang ditegah, majlis seks yang dilarang dan majlis yang merancang untuk mengambil harta tanpa hak.”

Iklan

Tentang bondandsuwarno

cool, calm and confident
Pos ini dipublikasikan di ria jenaka dan tag , , , , , , , . Tandai permalink.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s